Related Posts with Thumbnails
RSS
email

Sifat marah





Kehidupan sebagai manusia biasa menghadapi terlalu banyak halangan. Sebanyak mana pun kekuatan yg ada di dalam diri kita, sampai kepada satu tahap yg maksima kita akan tersungkur juga. Tetapi, sebagai seorang Islam kita ada Allah swt dan kita juga tahu bahawa sifat sabar adalah perisai diri yg sangat kuat.

Teman pun kadangkala hilang sabar dan naik angin. Atas alasan yg simple pun kadang-kadang teman boleh naik angin. Semasa tu bila teringatkan Allah swt, terasa sejuk semula panas di dalam jiwa nih. Begitulah manusia biasa. Tak lepas dari kekurangan dan kekhilafan.

Sesungguhnya teman bukanlah insan yg sempurna dan baik. Teman cuba membentuk diri menjadi insan yg baik semampu teman. Cuma teman selalu ingatkan pada diri teman untuk menepati janji teman pada sesiapa pun jua. At least, jika teman menjanjikan sesuatu teman akan cuba untuk tunaikan melainkan ada halangan yg munasabah.

Teman menghargai org yg menepati janjinya dan teman kandangkala mampu bersabar untuk mereka ini. Bak kata org, sabar itu suatu sifat yg sangat sukar untuk kita capai, tapi sangat mudah untuk melembutkan hati manusia.

Teman ingin memperingatkan diri teman agar selalu ingatkan Allah swt bila terasa marah. Agar terhapus segala amarah itu dan digantikan dengan sifat sabar. Kadangkala teman terlepas juga perasaan marah itu, tapi teman cuba control agar tak terlalu ketara. Ia umpama menahan sebiji bola api yg berada di dalam mulut. Nak ditahan di dalam mulut terasa panasnya. Begitulah sifat marah.

Teman memohon kepada hati ini untuk tidak memarahi sesiapa. Tapi, kadangkala teman gagal juga. Sebagai contoh, pada malam ini... Wallaua'lam..



Bookmark and Share

0 comments:

Post a Comment