Related Posts with Thumbnails
RSS
email
3

Korek-korek..



Pagi tadi aku bangun macam biasa. Semasa aku sampai ke Jabatan Pesakit Luar a.k.a JPL (tempat kerja aku), aku belek-belek gambar yg ada dalam hp aku. Gambar-gambar yg aku amik ntah bila pun tak ingat dah. Huhu. Terasa nak share kat sini plak. So... mari melihat..

Gambar ape ini? Haha.. ini gambar strawberi.. besar kan strawberi ni.. huhu.. actually aku ada seorang pesakit 40+ years old Chinese gentleman. Pesakit IBS (Irritable bowel syndrome). Dia ni selalu je datang ke JPL ni sebab penyakit dia ni. Beberapa minggu dia akan sembelit pastu beberapa minggu pulak cirit birit. Suatu hari, dia datang ke Jabatan Kecemasan sebab sakit perut. Waktu tu aku tak tau lagi dia ni sakit IBS.

Rupanya dia ni ada juga masalah Psikiatrik suatu masa dulu. Dia ni obses sangat dengan penyakit dia ni. Sampai dia cakap kat aku pakar bedah Hospital Ipoh ada rancang nak operate dia. Huhu. Aku yg lurus bendul ni percaya la dia bulat-bulat. Sebab aku tak tau dia sakit IBS dan masalah Psikiatrik tu. Haha. Aku bagi dia Omeprazole. Ubat untuk gastrik. Alhamdulillah sakit perut dia sembuh.

Beberapa bulan lepas tu, dia datang ke JPL jumpa aku. Waktu tu dah dekat nak raya Cina dah. Dia jumpa aku and bagi aku strawberi besor tu. Huhu. Manis giler strawberi tu. Asistant Nurse aku cakap strawberi ni jenis mahal punye. Uhu dapat jugaklah merasa strawberi mahal. Nak beli tak sampai hati pasal mahal sangat.. haha..


Apa pulak ni? Haha. Ini bukan minyak masak yg diletak dalam gelas yg dicampur dengan sos tomato ye. Ini adalah minyak yg aku sedut dari perut orang! Ye.. perut orang!

Suatu hari dalam bulan Februari, seorang Bangla datang ke JPL. Dia ni baru saja beberapa minggu lepas operate sebab perut dia pecah. Pecah sebab dinding perut dia ni ada ulcer. Operation tu berjaya selamatkan dia. Alhamdulillah. Dia datang sebenarnya nak bukak jahit je. Tapi Medical Assistant (MA) aku cakap bekas luka dia ada darah keluar. So bila aku tengok je, itu bukan darah tapi nanah. Maksudnya mamat Bangla ni tak jaga betul-betul luka jahitan dia ni. Dah kene jangkitan kuman.

Aku suruh MA aku bukak semua benang jahitan. Ada satu lubang kecik je kat hujung luka operation tu yg tak bercantum. Yang lain semuanya ok. Dari situlah mengalirnya nanah tu. Aku suruh MA aku sedut semua nanah tu. Tau berapa mL nanah keluar? At least 40mL. Tengok gambar kat bawah ni...


Lepas dah abis sedut-sedut nanah tu, MA aku panggil aku. Dia cakap "Doktor, apesal ada minyak ni?" Ahaha.. aku tengok dia pelik. Biar betul. Takkan minyak dari dalam perut mamat ni plak kan. Aku perhati balik betul-betul, memang minyaklah. Assistant Nurse aku siap cakap lagi "Laaa... minyak Seri Murni ni.. pemeringkatan dua kali.." Siot je. Bangla tu pun gelak sama. Paham dak aku tak tau la. Tp Alhamdulillah, dia dah sembuh sekarang. Dah sihat.

Oklah.. cukuplah dua cerita tu. Jom melihat keindahan Cameron Highlands (actually keindahan depan apartment aku je). Percaya atau tak, gambar kat bawah ni aku amik waktu petang. Lepas balik kerja. Berkabus. Waktu korang kat bawah sana tengah heboh panas terik, kat atas ni Allah s.w.t. bagi kabus. Alhamdulillah.



The end...









Read more
9

Something to learn..





Sebenarnya aku dah perasan perkara ni dah lama. Agak-agak dalam satu atau dua tahun lepas lagi. Tapi masa tu masih tak teringat lagi ape-ape. Semenjak beberapa tahun lepas, setiap pagi bila aku bangun pagi je aku selalu sangat bersin atau pun rasa macam hidung tersumbat. Aku fikirkan sebenarnya maybe sebab habuk ke, allergik ke ape je la. Tapi semakin lama aku rasa macam makin pelik penyakit selesema aku ni. Tapi taklah sampai ke tahap suspek aku ni ada penyakit pelik-pelik. Huhu.

Pastu untuk menambahkan lagi aku tak amik kisah dengan simptom selesema kejap ada kejap tak ada aku ni adalah bila aku baca kajian Dato' Dr Fadzilah Kamsah pasal mereka yg lahir bulan Januari. Katanya orang yg lahir bulan Januari ni sebenarnya mudah sangat kena selesema. So, aku pun rasa lega je. Haha.

Tapi beberapa bulan kebelakangan ni aku dapati hampir setiap pagi hidung aku sumbat. Sebelah kiri je tau. Uhuk. Banyak je air dalam hidung waktu pagi. Sehinggalah pada suatu malam...

Aku tengah tidur waktu tu. Terjaga sebab rasa nak bersin sangat-sangat. Aku perasan bila aku baring ke sebelah kiri je, aku cepat selesema dan cepat pulak bersin. Tengah-tengah malam dok bersin ape keje kan. Haha. So, disebabkan aku dah tension sangat malam tu aku pun bangun dan amik torchlight masuk tandas dan menyuluh hidung aku. Kot-kot la ada ape-ape makhluk asing dok bertenggek kat dalam hidung aku ke kan..

Akhirnya tahulah aku sebabnya kenapa aku selalu sangat selesema selama ni. Bukan sebab setan dok bergayut dalam lubang hidung aku. Rupanya aku ni berpenyakit. Hmmm.. Penyakit ape tu? Dalam bahasa perubatannya penyakit ni namanya Nasal Polyps. Tapi bahasa orang-orang kampung adalah ketumbuhan dalam hidung.

Sebab ketumbuhan tu ada di dalam lubang hidung kiri aku, bila aku mengiring ke kiri dinding hidung aku jd sensitif pada geseran yg berlaku disebabkan polyp itu. Maka terhasillah banyak air hidung atau hingus. Huhu. Sebab itu jugalah aku selalu bersin. Selain tu aku jugak perasan yg bila aku hembus nafas, udara yg keluar dari hidung kiri aku lebih sedikit dari udara yg keluar dari hidung kanan aku.

Tetapi, penyakit ini aku buat diagnosis sendiri je. Sebab aku boleh nampak ketumbuhan tu dari dalam lubang hidung kiri aku. Kalau tak, kemungkinan kena jumpa Pakar Telinga, Hidung dan Tekak (Pakar ENT) la untuk diagnosis. Ketumbuhan ni macam ketumbuhan-ketumbuhan lain jugaklah. Cara merawatnya adalah pembedahan membuangnya. Tak macam penyakit selesema biasa, makan ubat boleh lenyap. Ketumbuhan ni kalau kecik takde menyebabkan ape-ape simptom, tapi bila dah membesar sikit, barulah ada simptom-simptomnya.

Peringkat paling kritikal adalah apabila ketumbuhan ni menutup sepenuhnya lubang hidung. Walau pun kata orang tertutup satu lubang hidung, ada lagi satu lubang hidung untuk bernafas. Tapi bila dah membesar sangat, kemungkinan akan ada rasa sakit di dalam hidung. Ada banyak jenis Nasal Polyps. Ada satu jenis tu ia boleh berpintal-pintal dan menyebabkan sakit dan juga pendarahan dari dalam hidung.

Aku pun nak cerita banyak-banyak aku tak reti. Satu lagi adalah aku pun belum 100% pasti yg dalam hidung aku ni Nasal Polyps. Kena jumpa Pakar ENT barulah boleh kompem diagnosis. Kalo ade sesapa teringin nak baca pasal Nasal Polyps ni, bolehlah baca kat SINI. Dan kalau nak tengok gambar-gambarnya, jom merayap di bawah:





Dah lah. Gambar-gambar seterusnya korang cari sendirilah dekat pakcik Google. Tak larat aku nak semakkan blog aku dgn gambar-gambar hidung. Huhu.






Read more
4

Saya sangat marah!!!

Apakah itu marah?

  • Marah adalah sejenis emosi semula jadi yang biasanya bersifat NEGATIF
  • Marah boleh bersifat dari sedikit keresahan hingga menjadi ganas dan tidak terkawal
  • Marah secara umumnya boleh diterima masyarakat tetapi bukan marah yang tidak terkawal

marah

Apa yang berlaku apabila anda marah?

  • Degupan jantung meningkat
  • Tekanan darah meningkat
  • Pernafasan menjadi cepat dan pendek
  • Mengalami ketegangan otot-otot
  • Paras hormon (adrenalina dan noradrenalin) meningkat menyebabkan pergerakan badan terasa kuat dan pantas

Bagaimana perasaan marah timbul?

Perasaan marah akan tercetus apabila berlaku gangguan yang berpunca daripada seseorang, sesuatu peristiwa atau kebimbangan dalam hidup anda.

Kemarahan boleh berpunca dari faktor luaran apabila seseorang atau suatu peristiwa yang menyebabkan anda berasa gelisah dan seterusnya merasa terancam.

Kemarahan boleh berpunca dari dalam diri anda sendiri apabila memikirkan atau teringat sesuatu peristiwa yang menyebabkan anda rasa marah.


Kenapa anda merasa marah?

Anda terasa marah apabila tidak dapat mengawal atau menggubah sesuatu yang anda benci. Perasaan benci mengakibatkan keresahan dan ini merupakan perasaan marah yang sederhana.

Tuntutan atau permintaan di luar batas kemampuan anda untuk melaksanakannya akan mencetus keadaan marah yang lebih teruk.

Contoh: Hadir lewat ke sekolah sudah amat meresahkan dan membimbangkan, apatah lagi terkandas di dalam kesesakan jalan raya yang menyebabkan kelewatan hadir di sekolah akan menambahkan lagi tahap kemarahan. Memburukkan lagi keadaan, bayangkanlah anda terlewat untuk menduduki peperiksaan.

Bagaimana cara anda menilai sesuatu keadaan yang menentukan perasaan marah anda. Perasaan marah akan menjadi lebih teruk jika mempunyai anggapan negatif dan tidak rasional.


Apakah kebiasaan punca kemarahan?

  • Dicederakan
  • Ditipu
  • Dipanggil dengan gelaran yang mengaibkan
  • Terbiar tanpa diendahkan
  • Hilang upaya mengawal
  • Keadaan tertekan dan tuntutan di luar kemampuan

Adakah satu kebiasaan bila dilanda perasaan marah?

Perasaan marah adalah suatu emosi yang normal serta reaksi tindak balas semula jadi terhadap sebarang ancaman dan ketidakselesaan.

Di kala menghadapi ancaman, kemarahan berupaya menjadikan seseorang bertenaga untuk melawan atau mempertahankan diri.

Oleh yang demikian perlu mempunyai perasaan marah yang terkawal demi untuk kebaikan diri sendiri.


Kenapa perlu mengawal perasaan anda?

Undang - undang dan etika sosial telah menetapkan batasan untuk membolehkan anda meluahkan perasaan marah anda. Ingkari ketetapan berkenaan akan mengakibatkan anda melanggar undang - undang dan tersisih dari masyarakat.

Apabila perasaan marah tidak diuruskan dengan sewajarnya, seseorang boleh mengalami luka secara fizikal dan emosi akibat tindak balas orang lain, sekiranya keadaan berlaku suasana perasaan marah yang tidak terkawal.


Apakah kesan marah kepada anda?

Selain sebagai keselamatan, marah juga boleh membahayakan diri anda sendiri.

Marah akan mendorong anda bertindak secara ganas dan mengikut kehendak hati semata- mata dan ini akan mengakibatkan kecederaan berlaku kepada orang ramai, termasuk diri anda sendiri.

Perasaan marah yang dipendam akan juga mengundang masalah, terutama sekali berkaitan dengan jalinan perhubungan.

Seseorang yang tidak meluahkan perasaan marah secara terbuka akan menjadikan dirinya:

  • Bersifat negatif
  • Suka mengkritik
  • Bersifat mengejek/ Suka menyindir
  • Bersifat ganas

Bagaimanakah anda menerima kesan buruk akibat perasaan marah anda?

Kecederaan fizikal dan emosi yang anda lakukan terhadap orang lain akan menyebabkan anda terasa bersalah dan seterusnya menyakitkan hati anda sendiri, ataupun menyebabkan tindakbalas daripada orang lain (contoh: mereka mencederakan anda kembali).

Perasaan marah yang berpanjangan boleh menyumbang kepada penyakit darah tinggi, penyakit jantung dan penyakit angin ahmar (strok).

Gangguan psiko logikal boleh berlaku akibat perasaan marah yang terlalu kerap dan teruk.


Bagaimana anda boleh menangani kemarahan anda?

3 cara yang anda boleh lakukan iaitu:

  • Meluahkannya
  • Menahannya
  • Menenangkan diri

Bagaimana anda meluahkannya?

Meluahkan perasaan marah anda dengan secara wajar (tegas, yakin dan terkawal) adalah cara yang paling terbaik dan berkesan.

Untuk melakukannya, anda perlu tahu bagaimana cara untuk meluahkan apa yang anda rasai sejelasnya, apa kehendak anda dan bagaimana untuk memenuhinya tanpa mencederakan orang lain.

Bertindak tegas bukan bermaksud bersikap menolak atau terlalu menuntut; ia bermaksud menghormati diri anda sendiri dan orang lain.


Bagaimana anda menahannya?

Anda boleh menahannya dengan tidak memikirkan perkara berkaitan dan memalingkan pemerhatian anda terhadap hal lain. Tujuannya adalah untuk mengubahkan perasaan marah anda kepada perilaku anda yang lebih membina.

Bahaya yang timbul akibat menahan kemarahan ialah ianya boleh menjejaskan diri anda sendiri. Dalam hal ini anda berkemungkinan boleh mendapat penyakit darah tinggi, sakit gastrik, sakit badan atau mengalami kemurungan.


Bagaimana untuk menenangkan diri anda?

Anda boleh menenangkan diri anda dengan mengawal perilaku luaran dan tindak balas dalaman anda:

  • Panjangkan serta perlahan kan tarikan nafas anda
  • Perlahan kan atau hentikan pergerakan anda supaya kadar degupan jantung anda dapat diturunkan
  • Kendurkan atau legakan otot-otot anda
  • Kenal pasti pemikiran anda yang negatif dan tidak rasional, kemudian cuba alihkan kepada pemikiran positif dan membina
  • Kenal pasti pemikiran yang positif dan juruskan pemerhatian terhadapnya
  • Berjenaka untuk menghilangkan perasaan marah
  • Beralih dari persekitaran dan sumber yang menyumbang kepada perasaan marah anda

Apakah yang boleh anda lakukan untuk mencegah daripada marah?

Kenali diri anda sendiri. Buat catatan pemantauan dalam buku mengenai bila dan bagaimana anda dilanda perasaan marah dan cara anda mengatasinya. Apabila anda telah mengenali diri anda, anda mampu melakukan perkara - perkara yang dapat mengurangkan kemungkinan anda menjadi marah.

Dari buku catatan anda akan dapat mengetahui:

  • Cara yang paling berkesan untuk menangani kemarahan anda
  • Situasi bagaimana yang boleh menyebabkan anda berasa marah
  • Kategori orang yang boleh menyebabkan anda berasa marah
  • Anda boleh berlatih menangani kemarahan dengan kawan atau ahli keluarga supaya anda sentiasa bersedia mengatasi kemarahan apabila ianya benar- benar berlaku nanti
  • Kerap bersenam boleh mengurangkan kemungkinan anda mengalami perasaan marah dengan:
    • Memberi peluang untuk anda melepaskan tekanan dengan kerap
    • Membina daya ketahanan diri terhadap stres

Senaman / latihan kelegaan yang dilakukan dengan kerap boleh membantu mengurangkan cetusan kemarahan


Bagaimana menangani kemarahan orang lain?

Kenal pasti perasaan marah mereka.

Tenangkan diri anda.

Tinggalkan tempat tersebut jika anda rasakan keselamatan anda terancam.


Bagaimana mencegah orang lain menjadi marah?

Berwaspada terhadap hal - hal yang boleh menyebabkan orang lain marah

Elak lakukan perkara - perkara yang biasa membuat orang lain marah


Di manakah anda boleh mendapat pertolongan:

  • Ahli keluarga
  • Kawan
  • Guru
  • Kaunselor
  • Pakar Psikologi
Read more
0

Jariah yg mengalir abadi


Gambar Ihsan: http://www.photo-digital.org/kamilz-lens/

Ada tak sesiapa yg berminat untuk melakukan amal jariah? Amal yg akan kekal mengalir selama-lamanya dari hayat ini hingga ke akhirat sana. Satu peluang sudah dibuka oleh Allah swt.

Masjid Abu Bakar, Tanah Rata, Cameron Highlands sedang mengumpulkan dana untuk menempah sebuah mimbar khutbah yg baru bagi menggantikan mimbar lama yg sudah uzur. Kutipan yg diperlukan adalah sebanyak RM 15 000. Dalam waktu terdekat ini, RM 10 000 sudah pun terkumpul. Masih memerlukan RM 5 000 lagi untuk membolehkan mimbar baru ini ditempah.




Read more
0

Hilangnya sebutir lagi permata


KAHERAH - Syeikh Al-Azhar, Syeikh Dr. Mohamed Sayed Tantawi, seorang tokoh kontroversi di Mesir meninggal dunia semalam di Arab Saudi kerana diserang sakit jantung semasa menaiki sebuah pesawat, kata satu kenyataan akhbar.

Menurut agensi berita Mena, Sheikh Dr. Mohamed yang merupakan ketua Universiti Al-Azhar di Mesir berada di Riyadh untuk menghadiri anugerah Raja Faisal.

Syeikh Dr. Mohamed yang berumur 81 tahun itu menaiki sebuah pesawat pada awal pagi apabila beliau diserang sakit dan jatuh di tangga pesawat, lapor sebuah stesen televisyen Mesir.

Beliau kemudian dihantar ke Hospital Amir Sultan di Riyadh apabila doktor-doktor mengumumkan kematiannya.

Seorang pegawai Mesir memberitahu agensi berita AFP bahawa Sheikh Dr. Mohamed meninggal dunia kerana serangan jantung.

Menurut seorang anak lelakinya, Amr tantawi, berita kematiannya itu merupakan satu kejutan.

"Pihak keluarga memutuskan bahawa selepas tuhan memilihnya untuk meninggal dunia di tanah Arab Saudi, beliau akan dikebumikan di kawasan perkuburan Al-Baqie di bandar suci kedua, Madinah," katanya.

Sheilh Dr. Mohamed dilantik menjadi ketua Universiti Al-Azhar oleh Presiden Mesir, Hosni Mubarak pada 1996.

Universiti Al-Azhar ditubuhkan pada abad ke-10 Masihi.

"Dunia Islam dan Arab telah kehilangan seorang ahli cendiakawan yang telah mendedikasikan kerja-kerjanya dan kepada setiap perkara yang mempunyai kebaikan untuk Islam, " kata Universiti Al-Azhar dalam satu kenyataan.

Ulama yang bercakap dengan nada lembut itu dan mempunyai janggut yang dinipiskan kerap dilihat memakai serban tradisi Universiti Al-Azhar yang berwarna putih.

Beliau merupakan tokoh yang kontroversi di Mesir.

Fatwa yang dikeluarkan melibatkan pelbagai topik seperti niqab, pengguguran bayi, serangan berani mati, wanita sebagai ketua solat dan berkhatan di kalangan wanita.

Namun, fatwa yang dikeluarkannya itu kerap mencetuskan perdebatan dalam dunia Islam.

Kebanyakan pihak menganggap beliau sebagai seorang kakitangan pemerintah yang berpindah ke Universiti Al-Azhar dengan tugas untuk menyebarluaskan budaya dan agama Islam di seluruh dunia sejajar dengan dasar pemerintah mesir.

"Beliau merupakan ketua Al-Azhar yang paling lemah kerana Sheikh Dr. Mohamed menganggap dirinya sebagai seorang kakitangan kerajaan," kata seorang penganalisis politik dan Islam, Kamal Habib.

Pada Oktober tahun lalu, satu perdebatan hangat berlaku selepas beliau melarang niqab iaitu pakaian yang menutup seluruh wajah perempuan di semua sekolah dan kediaman yang bersekutu dengan Universiti Al-Azhar kecuali di kelas yang mempunyai guru lelaki.

Banyak fatwa yang dikeluarkannya turut menjadi kontroversi.

Pada 2003, beliau menyatakan serangan berani mati ialah musuh kepada Islam.

Sheikh Dr. Mohamed turut menyatakan pelampau merupakan musuh kepada Islam.

Selepas serangan 11 September 2003, Sheikh Dr. Mohamed berkata: "tidak ada keberanian dalam apa jua cara untuk membunuh seorang individu yang tidak bersalah atau membunuh ribuan orang termasuk lelaki dan wanita serta kanak-kanak."

Beliau turut menolak desakan ketua rangkaian Al-Qaeda, Osama bin laden berhubung satu perang jihad menentang Barat.

Baru-baru ini, satu majlis yang diketuai oleh ulama-ulama Islam yang diarahkan oleh beliau pada Januari lalu menyokong pembinaan halangan bawah tanah di sempadan Gaza, Palestin bagi menghalang penyeludup membawa barangan.

Pembinaan sekatan bawah tanah itu mencetuskan kutukan daripada pemimpin-pemimpin Hamas yang menguasai Gaza.

Sekatan bawah tanah itu ialah bagi menghalang barang-barang seperti makanan dan minyak termasuk senjata diseludup masuk ke Gaza.

Pada 2008, beliau mencetuskan kontroversi kerana berjabat tangan dengan Presiden Israel, Shimon Peres pada satu persidangan agama.

Sheikh itu yang mempunyai tiga anak dilahirkan pada 1928 di kampung Salim di wilayah Sohag kira-kira 290 kilometer ke selatan bandar raya Kaherah.

Pada 1966, beliau lulus dari Fakulti Teologi, Unievrsiti Al-Azhar. - AFP


Semoga Allah mencucurkan rahmatNya ke atas
Almarhum Sheikh Dr Muhammad Sayed Tantawi





Read more
1

Aku benci

AKU BENCI!!!




Read more
1

Signifikannya sebuah masjid


In The Name of Allah, the Most Beneficient, the Most Merciful

"Glorified be He Who took His servant (Muhammad) for a journey by night

from Al-Masjid Al Haram (at Mecca) to the Al-Aqsa Mosque (in
Jerusalem), the neighborhood whereof We have blessed, in order that We
might show him some of Our signs. Verily, He is the All-Hearer, the
All-Seer. The Qur'an 17:1.

With these eternal verses, Allah (God), stated in the heart of
the Muslim scripture, the Qur'an, the never diminishing significance
of Al-Aqsa Mosque in Jerusalem to Islam and Muslims. Al-Aqsa, right in
the heart of the Muslim world, is to where our prophet Muhammad (peace
and blessings be unto him) journeyed at night in a miraculous manner
from the city of Mecca, where his call to Islam (submission to God)
was still in its earliest stages. At Al-Aqsa Mosque, he led all of the
prophets of Allah that came before him in prayer and then ascended to
heaven to receive Allah's command to the Muslims to pray five times a
day.

Eversince, Al-Aqsa Mosque and the city of Jerusalem have been very
special to Muslims all over the world. They pray for it and long to
pray in it. And today, with Al-Aqsa being under the Israeli occupation
for thirty years, all Muslims pray for its liberation and for the
freedom of their Palestinian brothers, who have become the soldiers at
the front line of the battle to redeem Al-Aqsa.

Occupation, burning, successive agression, closure and martyr after
martyr have become Al-Aqsa'a story in the last thirty years. Al-Aqsa
is really a deep wound right in the heart of the Muslim world. In
today's unfair reality and materialistic world, Al-Aqsa has become a
symbol of the undesired existence of the trouble-making Palestinians,
Arabs and Muslims (so they say!).

No wonder then, that when the dream of a historical parasite of
opening a tunnel to undermine the foundation of Al-Aqsa Mosque finds
its way to reality, Palestinians of all ages and all beliefs spring to
the rescue. They are Muslim Palestinians defending their very basic
right of existence. Some are Christian Palestinians, also, fighting
for the Muslim shrine. Al-Aqsa is more than a building with historical
and religious significance, it is an idea, a creed even, that we all
have to stand up for what is right and true.

Muslims love Al-Aqsa, pray for it, fight for it and die for it
because, as they see it, they are fighting for the promise of a new
and higher reality. A reality of peace, justice and mutual
respect. This promised reality is not an imaginary one. It did exist
when the Muslims liberated Al-Aqsa from the European Crusaders,
allowing them to evacuate Jerusalem peacefully with their belongings
and families. This was the Muslims' response to the brutality of the
Crusaders when they massacred the Arab inhabitants of Jerusalem,
Muslims and Christians alike.

It is in this spirit of a higher reality, that we can understand why
Palestinian soldiers were carrying a wounded Israeli soldier, and were
trying to get him to the closest medical team. This was their response
to the brutality of the Israeli military machine, which did not
hesitate to deploy helicopters against unarmed civilians, trying to
kill them and to kill their dream, of freeing Al-Aqsa Mosque.

We will continue to believe in Islam's message and its symbol,
Al-Aqsa. We can see our promised reality of peace and justice to all,
in the eyes of the innocent Palestinian children, as they die for
Al-Aqsa Mosque.

Idris El Bakri
Jerusalem, Palestine
Muslim Student Association
Brigham Young University

Ya Allah..
Sejahterakanlah qiblat pertama umat Islam

Amin



Read more