Related Posts with Thumbnails
RSS
email

Tragedi 26 Disember





Merenung kembali sejenak pesan Allah s.w.t. di dalam kitabNya:

"Setiap jiwa yg bernyawa, pasti merasakan mati!"
Surah al-Anbiya' ayat 35

dan

"Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh..."
Surah an-Nisaa' ayat 78

Hati merasa tersentuh dengan perkhabaran malang yg menimpa sepuluh orang penumbang bas Sani Ekspres pagi tadi. Sy menonton berita pada jam 8 malam tadi di rumah. Melihat paparan awal berita, sy sudah dapat jangkakan bahawa pasti ada peristiwa malang yg berlaku. Justeru, mata tertumpu ke skrin tv.

Berita kemalangan bas ekspres yg berlaku awal pagi semalam menjadi bahan utama sajian TV3. Sy pasti TV1 dan saluran lain juga. Kemalangan itu berlaku beberapa kilometer dari hentian Simpang Pulai di mana ia salah satu dari susur keluar di Lebuhraya Utara Selatan untuk mendaki naik ke Cameron Highlands. Itu satu hal.

Hati saya terdetik seketika apabila terbaca nama jenazah yg meninggal dunia yg tertera.

Sharifah Raheel al-Junid Bt Syed Harun

Sharifah Hasanah al-Junid Bt Syed Harun

Kedua-duanya berasal dari Taman Melor, Sungai Petani. Ingatan sy terimbau kembali ke zaman matrikulasi dahulu. Sy punya seorang teman yg agak rapat bernama Syed Mustafa al-Junid B. Syed Harun yg juga tinggal di Sungai Petani. Dan nama Sharifah Raheel al-Junid pernah disebut oleh teman sy itu suatu masa dulu.

Apabila sy melihat wajah teman sy terpampang di kaca tv, sahlah bahawa kedua-dua jenazah itu adalah adik kepada teman sy. Takziah buat keluarganya. Sy bertanya melalui SMS kepada teman sy yg turut belajar bersama dulu, katanya memang benar kedua jenazah itu adalah adik Syed Mustafa.

Inilah yg dinamakan perjanjian Allah s.w.t. dengan kita. Bahawa setiap yg bernyawa, pasti akan merasakan kematian. Hanya detailnya sahaja yg tidak kita ketahui.

Perbicaraan hal kemalangan bukan perkara biasa. Kita di Malaysia lebih banyak mati katak di jalanraya berbanding mati di atas perbaringan. Malah kemalangan yg melibatkan bas ekspres adalah suatu perkara selalu berlaku. Cumanya, kita akan buat berbagai-bagai tindakan hanya bila ada kemalangan berlaku. Seperti memasang kotak hitam, setelah berlaku kemalangan yg meragut belasan nyawa dulu. Barulah digubal peraturan. Jika tidak, tak apalah. Kita boleh tengoklah peraturan apa pulak yg nak keluar lepas ni.

Mudah-mudahan kita mengambil iktibar. Marilah kita mendengar semula pesan Jibril a.s. kepada Nabi Muhammad s.a.w. yg diriwayatkan oleh at-Thabrani:

“Hai Muhammad!
Hiduplah seperti mana yang engkau kehendaki, TETAPI INGAT, engkau pasti akan mati,
Berbuatlah apa yang engkau kehendaki TETAPI INGAT, engkau pasti akan ditanya tentangnya, Dan cintailah sesiapa yang engkau kehendaki TETAPI INGAT, engkau pasti akan berpisah dengannya,
Ketahuilah bahawa kemuliaan seorang mukmin itu terletak pada qiamullail,
dan kehebatannya apabila ia tidak bergantung kepada orang lain..."
Takziah buat keluarga teman sy Syed Mustafa al-Junid B. Syed Harun; serta seluruh keluarga mangsa kemalangan tersebut.

Mereka yg telah menerima panggilan Allah s.w.t. untuk pulang ke sisiNya adalah:

Sharifah Raheel al-Junid Bt Syed Harun

Sharifah Hasanah al-Junid Bt Syed Harun

Shaharin B Mohd Nor

Supiah Bt Adam

Musa @ Ismail B Abdullah

Mohd Shukri B Mohd Ali

Noor Jasmi B Noordin

Mohd Bilal B Osman

Ng Kah Kit

Ng Poh Ngoh

Bookmark and Share

4 comments:

MuHaMMaD86 said...

Takziah kpd kwn dr n semua

takut n takut..aku takut

dh ajal kn,apabila tiba masanya...tiada bnda yg mnghlgnya

doakn sy slmt dr....

Fahmi Shukur said...

Perjanjian depa dh sampai..

Kita yg hidup kena bersiap sedia..

Kita pun xtau bila masanya.. di mana dan bagaimana..

Hanya berdoa supaya dlm keadaan yg terbaik.. amin..

Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

Mudahnya berpindah dari satu alam ke alam yang lain. Segalanya boleh berlaku dalam sekelip mata sahaja. Maka ambillah iktibar dari peristiwa ini.

Unknown said...

Assalamualaikum. Salam kenal, saya Fahmi Arief Hakim, teman dari Syed Mustafa al-Junid B. Syed Harun saat kami studi di Universitas Airlangga Surabaya (Indonesia). Bila berkenan bolehkah bagi ke sy no. telepon yg bisa di hubungi ke beliau?Salam

Post a Comment