Related Posts with Thumbnails
RSS
email

Nostalgia Nuzul Quran


Pejam celik pejam celik kita sudah pun berada di hujung sepuluh yg kedua Ramadhan. InsyaAllah kita akan menyambut Nuzul al-Quran 1430H esok. Bermakna Ramadhan yg kita nikmati tahun ini sudah pun mula menginjak ke sepuluh yg terakhir. Dan akhirnya nanti Ramadhan ini akan berlalu meninggalkan kita semua. Samada kita berjaya menghadapi Ramadhan ini atau kita gagal, ia tetap akan pergi jua. Oh.. sedihnye..

Bercakap pasal Nuzul al-Quran, teringat pula zaman belajar dulu-dulu. Kalau di sepuluh yg akhir Ramadhan di kampus dulu, kami semakin sibuk membuat persiapan untuk sebuah majlis tahunan yg besar peringkat fakulti. Majlis Iftar Agung, Khatam al-Quran dan Nuzul al-Quran. Sebuah majlis yg disambut secara serentak. Cukup meriah dengan majlis khatam al-Quran bermula selepas Asar, diikuti dengan majlis iftar (berbuka puasa) besar-besaran dan seterusnya diteruskan pula dengan solat fardhu Maghrib, Isyak dan Sunat Tarawih beramai-ramai di Auditorium fakulti. Kemudian selesai tarawih pula ceramah Nuzul al_Quran dan diakhiri dengan moreh beramai-ramai.

Bila tiba saja tarikh majlis itu berlangsung bermakna kami dah berada di permulaan cuti Aidilfitri di mana majlis akan diadakan beberapa hari sebelum bermula cuti Aidilfitri. Hurm.. nostalgia betul..

Untuk kenangan, sy paparkan gambar-gambar nostalgia saya ketika menguruskan majlis tersebut buat kali terakhir pada 2006.. Jom tengok.. :-)


Solat di dalam Auditorium A, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan



Majlis Iftar Agung bersama Tan Sri Prof. Datu Dr Hj Mohamad Taha Arif (Dekan, berbaju Melayu putih), Professor Madya Dr Ahmad Hatta Rasid (Timbalan Dekan, berbaju Melayu maroon)


Jemaah yg bersama-sama berbuka puasa termasuk rakan-rakan dari non-muslim. Muslim buka puasa, non muslim taktau lah buka apa..




p/s: Sebenarnya banyak lagi gambarnye, tapi dah tak tau simpan di mana.. Selamat menyambut Nuzul Quran buat semua..





Bookmark and Share

0 comments:

Post a Comment