Related Posts with Thumbnails
RSS
email

Something to learn..





Sebenarnya aku dah perasan perkara ni dah lama. Agak-agak dalam satu atau dua tahun lepas lagi. Tapi masa tu masih tak teringat lagi ape-ape. Semenjak beberapa tahun lepas, setiap pagi bila aku bangun pagi je aku selalu sangat bersin atau pun rasa macam hidung tersumbat. Aku fikirkan sebenarnya maybe sebab habuk ke, allergik ke ape je la. Tapi semakin lama aku rasa macam makin pelik penyakit selesema aku ni. Tapi taklah sampai ke tahap suspek aku ni ada penyakit pelik-pelik. Huhu.

Pastu untuk menambahkan lagi aku tak amik kisah dengan simptom selesema kejap ada kejap tak ada aku ni adalah bila aku baca kajian Dato' Dr Fadzilah Kamsah pasal mereka yg lahir bulan Januari. Katanya orang yg lahir bulan Januari ni sebenarnya mudah sangat kena selesema. So, aku pun rasa lega je. Haha.

Tapi beberapa bulan kebelakangan ni aku dapati hampir setiap pagi hidung aku sumbat. Sebelah kiri je tau. Uhuk. Banyak je air dalam hidung waktu pagi. Sehinggalah pada suatu malam...

Aku tengah tidur waktu tu. Terjaga sebab rasa nak bersin sangat-sangat. Aku perasan bila aku baring ke sebelah kiri je, aku cepat selesema dan cepat pulak bersin. Tengah-tengah malam dok bersin ape keje kan. Haha. So, disebabkan aku dah tension sangat malam tu aku pun bangun dan amik torchlight masuk tandas dan menyuluh hidung aku. Kot-kot la ada ape-ape makhluk asing dok bertenggek kat dalam hidung aku ke kan..

Akhirnya tahulah aku sebabnya kenapa aku selalu sangat selesema selama ni. Bukan sebab setan dok bergayut dalam lubang hidung aku. Rupanya aku ni berpenyakit. Hmmm.. Penyakit ape tu? Dalam bahasa perubatannya penyakit ni namanya Nasal Polyps. Tapi bahasa orang-orang kampung adalah ketumbuhan dalam hidung.

Sebab ketumbuhan tu ada di dalam lubang hidung kiri aku, bila aku mengiring ke kiri dinding hidung aku jd sensitif pada geseran yg berlaku disebabkan polyp itu. Maka terhasillah banyak air hidung atau hingus. Huhu. Sebab itu jugalah aku selalu bersin. Selain tu aku jugak perasan yg bila aku hembus nafas, udara yg keluar dari hidung kiri aku lebih sedikit dari udara yg keluar dari hidung kanan aku.

Tetapi, penyakit ini aku buat diagnosis sendiri je. Sebab aku boleh nampak ketumbuhan tu dari dalam lubang hidung kiri aku. Kalau tak, kemungkinan kena jumpa Pakar Telinga, Hidung dan Tekak (Pakar ENT) la untuk diagnosis. Ketumbuhan ni macam ketumbuhan-ketumbuhan lain jugaklah. Cara merawatnya adalah pembedahan membuangnya. Tak macam penyakit selesema biasa, makan ubat boleh lenyap. Ketumbuhan ni kalau kecik takde menyebabkan ape-ape simptom, tapi bila dah membesar sikit, barulah ada simptom-simptomnya.

Peringkat paling kritikal adalah apabila ketumbuhan ni menutup sepenuhnya lubang hidung. Walau pun kata orang tertutup satu lubang hidung, ada lagi satu lubang hidung untuk bernafas. Tapi bila dah membesar sangat, kemungkinan akan ada rasa sakit di dalam hidung. Ada banyak jenis Nasal Polyps. Ada satu jenis tu ia boleh berpintal-pintal dan menyebabkan sakit dan juga pendarahan dari dalam hidung.

Aku pun nak cerita banyak-banyak aku tak reti. Satu lagi adalah aku pun belum 100% pasti yg dalam hidung aku ni Nasal Polyps. Kena jumpa Pakar ENT barulah boleh kompem diagnosis. Kalo ade sesapa teringin nak baca pasal Nasal Polyps ni, bolehlah baca kat SINI. Dan kalau nak tengok gambar-gambarnya, jom merayap di bawah:





Dah lah. Gambar-gambar seterusnya korang cari sendirilah dekat pakcik Google. Tak larat aku nak semakkan blog aku dgn gambar-gambar hidung. Huhu.







Bookmark and Share

10 comments:

IN-faz said...

salam...
wah, bestnya jd doc leh la thu serba cikit
pasal sakit dri sendiri...

well, get well soon....
hope, xde lah teruk sgt...=)

MUNALIZA said...

Rasanya setiap cm tubuh manusia ada penyakitnya, sebab itu kerja doktor tidak pernah berkurang... apa pun tahniah doktor kerana khidmat mulia anda...semoga Allah yang membalasNYA...

Fahmi Shukur said...

IN-faz:

Takdelah teruk kot.. insyaAllah..

Ummi:

Terima kasih atas doa Ummi.. :-)

fatien said...

salam.

sy pun mcm tu.., tp ape jalan penyelesaiannya? patutkah operate?

Unknown said...

Assalammualaikum...boleh tahu apa tindakan encik seterusnya...saya rasa sy mengalami masalah yang sama ni...tapi x tahu tindakan yang terbaik...saya kalau boleh c nak melakukan pembedahan...kerana kesan selepasnya agak menakutkan...tolong beri pandangan boleh?

Fahmi Shukur said...

Fatien Najwa:
Kalau tak menyebabkan sakit dalam hidung, tak ganggu daily life, tak operate pun takde hal.. tapi kalau rasa daily life terganggu dengan simptomnye, sebaiknya operate..

Unknown:
Sebab awak tak tau lagi masalah sebenar awak, saya nasihatkan pegi jumpa doktor dulu. Dapatkan kepastian masalah awak sama dengan saya atau tak.. mungkin awak just resdung je.. yang memang definitely tak perlukan operation..

Eva said...

6 years ago,time preganant anak sulung 5 bln saya ada mengalami pendarahan berpanjangan di hidung.Doktor kata ianya folip di kedua-dua hidung. Doktor suggest after bersalin 1 tahun umur baby buat pembedahan. tapi sehingga sekarang saya tidak melakukan pembedahan dan biaarkan ianya begitu. Sometime bila saya letih,stress dan sakit kepala mungkin sbb kerja2 d opis n d rumah darah mengalir di hidung tidak kira time jaga ataupun tidur.kdg2 bangun tengahmalam darah penuh dihidung. Now,my second baby 3 years old juga mengalami ketumbuhan folip sebelah kiri dan telah pun menutupi semua rongga kiri hidungnya. saya tertanya-tanya adakah folip ini ada kaitan dgn baka...

asnari said...

saya pun pernah kena dan telah dibedah

asnari said...

saya pun pernah mengalaminya dan telah menjalani pembedahan

share itu bagus said...

๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.... produk2 pengasas dari turun temurun bonda dia

Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ en zuhairi 0174687570

2)Dah ramai yg sembuh dengan produk ni...kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

6) Kalau selain dr penyakit kanser pon blh sgt2 dirawat mcm :
-Denggi, Kencing Tikus, Batu Karang, Gastrik, Gout .

7) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan ubatan paling mujarab , termasuk kencing manis kronik seperti kaki berlubang dan bernanah sehingga tidak perlu dipotong jika masih sempat dan awal
Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk dia dh 3thn.

Jd skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya

▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus jutawan herbs.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus jutawan herbs sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)

▪Adik Luqman,kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dr kanser.

▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh☺
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus jutawan herbs dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

▪Nani Faiza , kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus jutawan herbs tanpa mudah putus asa..sekarang sudah hampir sembuh sepenuh nye.sel kanser sudah tiada.

Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
en.zuhairi 017468 7570 ..

๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

NOTE :

Call order wasap@call- 017 468 7570

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring


Post a Comment