Related Posts with Thumbnails
RSS
email

Keadilan Allah swt




Suatu masa terdapat sebuah keluarga yg bahagia dan hidup dengan kesederhanaan. Ketaatan ahlinya kepada Allah swt dan Rasul-Nya tak pernah diabaikan. Ayahnya seorang petani yg menggunakan tulang empat kerat untuk mencari rezeki bagi menyara keluarganya. Keluarga ini mempunyai seorang anak lelaki yg masih kecil dan selalu bertanya kepada ayahnya itu dan ini. Dan sang ayah selalu ingin menyelitkan benih-benih iman ke dalam diri anak tunggalnya itu, menjawab dengan penuh hemah.

Suatu hari, sang anak melihat ayahnya bekerja di ladang. Peluh menitis membasahi pipinya dan terik panas matahari membakar dirinya. Namun, sang ayah masih kekal setia dengan bajaknya.

Sang anak berkata "Ayah, kenapa mesti membajak?"

Jawab ayahnya "Sebab kalau tak bajak, tanah ni keras.. susah pokok sayur ni nak tumbuh.."

Sang memegang sekepal tanah keras "Tapi kan pokok ni tumbuh dengan kuasa Allah?"

Sang ayah tersenyum melihat anaknya. Dia menghampiri anaknya dan memberikan seketul batu dan berkata "Simpan batu ni.. bila adik dah besar nanti, batu ni akan jadi berlian dengan kuasa Allah.."

Hari pun berlalu dan tahun berganti. Anak yg kecil membesar dan sang ayah semakin uzur. Namun batu hitam pemberian ayahnya masih disimpan. Dengan harapan akan bertukar menjadi berlian. Tapi, tiada apa yg berlaku. Batu itu tetap hitam seperti dulu. Tiada pun berlian yg keluar dari batu hitam itu.

Akhirnya dalam separuh rasa putus asa, anak itu melemparkan batu itu jauh-jauh ke tengah ladang ayahnya. Dia sudah hilang sabar menanti. Melihatkan tindakan anaknya itu, sang ayah menegur "Kenapa dibuang batu tu?"

Sang anak menjawab "Batu hitam tu, tetap batu hitam.. bukan berlian macam yg ayah janjikan dulu.."

Sang ayah tersenyum melihat anaknya itu.. katanya

"Anakku.. begitu kuat kepercayaanmu pada kata-kata ayah suatu masa dulu.. sehingga kamu simpan batu itu.. begitu kuat pegangan kamu kepada kata-kata ayah yg hanya manusia biasa ini.. tapi pernahkah kamu nilaikan sebesar mana kepercayaanmu kepada janji Allah? Kamu simpan batu itu kerana percaya pada kata ayah yg ia dengan kuasa Allah swt akan bertukar menjadi berlian, dan hari ini kamu buangkannya kerana kecewa batu itu Allah swt tidak tukarkan kepada berlian.."

"Anakku, sekuat mana kamu berpegang kepada tali Allah? Pernahkah kamu terfikir apakah yg lebih bernilai harganya dari sebutir berlian? Batu hitam yg ayah berikan itu mengajar kamu hari ini erti iman kepada Allah swt.. itu lebih berharga nilaiannya dari seketul berlian.. "

"Anakku, segalanya tidak pernah mustahil berlaku pada kekuasaan Allah swt.. tetapi keajaiban tidak akan berlaku kepada kamu yg menantikannya sahaja, tetapi keajaiban datang kepada mereka yg berusaha sambil bertawakkal kepada Allah swt.. tetapi keadilan Allah swt tiada tara bandingannya.. Dia tidak menukarkan batu itu kepada berlian kerana kamu tidak berusaha untuk menjadikannya berharga.. tetapi Dia tidak tinggalkan kamu dengan tangan kosong.. Dia berikan pengajaran tentang iman kepada kamu hari ini sebagai ganti berlian yg tidak Dia hadiahkan kepadamu.. itulah keadilan Allah swt.."



Bookmark and Share

0 comments:

Post a Comment