Related Posts with Thumbnails
RSS
email

Alhamdulillah...





Bila memasuki bulan Julai tahun ni, genaplah saya berada selama lebih kurang separuh tahun di Jabatan Perubatan Am, Hospital Sultan Haji Ahmad Shah. Saya melangkah kaki ke jabatan ini pada penghujung Disember 2008 sebagai seorang house-officer (H.O) dan sekarang alhamdulillah saya sudah pun menjadi salah seorang Medical-Officer (M.O) di jabatan ini.

Sebagai lumrahnya, kerja di jabatan ini sentiasa dianggap sibuk. Kebanyakan doktor-doktor semahunya menolak untuk bekerja sebagai M.O. Medical. Kerana sudah dibiasakan dan dimomokkan dengan kisah-kisah kesibukan tahap petala lapan di jabatan ini. Saya juga pada mulanya terasa tension bila ditempatkan ke jabatan ini. Ditambah pula dengan pakar-pakarnya yg agak strict, membuatkan hari-hari pertama saya di jabatan ini diisi dengan luahan hati dan runtunan jiwa yg mahu ditukarkan ke jabatan lain secepat mungkin.

Pejam celik, pejam celik saya sudah separuh tahun di jabatan ini. Dan pada penghujung Jun yg lepas saya diberitakan dengan satu lagi berita yg membuatkan saya rasa terbeban di jabatan ni. Jabatan kami mempunyai tiga wad, satu Unit Rawatan Rapi Jantung (CCU) dan juga Unit Rawatan Rapi (ICU) dan High-Dependency Ward (HDW). ICU dan HDW sebenarnya di bawah jagaan Jabatan Anaesthesiologi, tetapi Jabatan Perubatan turut merawat pesakit di sana.

Ada 10 orang M.O yg betugas di jabatan saya. Setiap wad akan mempunyai 2 orang M.O yg menjaga dan seorang M.O bertugas untuk merawat pesakit di CCU, ICU dan HDW. Paling berat tugas adalah M.O yg menjaga pesakit di CCU, ICU dan HDW kerana pesakit di sana sangat kritikal dan terlalu tidak stabil. Jadi, kebanyakan dari kami yg menjadi M.O di jabatan ini semahunya mengelak dari menerima tugas sebagai M.O CCU, ICU dan HDW.

Itulah yg berlaku kepada saya. Suatu hari ketika sedang seronok bercuti di kampung, saya mendapat panggilan dari rakan M.O saya menyatakan rotation M.O ditukar lagi. Dan katanya saya ditempatkan di CCU, ICU dan HDW. Ketika itu, saya benar-benar menolak. Saya terasa hilang semangat untuk balik bekerja. Huhu. Teruk kan?

Tapi kata rakan saya rotation itu telah diluluskan oleh Ketua Jabatan. Saya bangkang semula dengan berkata kenapa tidak M.O lain? Haha. Katanya kerana saya yang paling lama bertugas di jabatan ini di kalangan Junior M.O Medical. Dengan penuh berat hati saya memaksa diri untuk terima hakikat itu. Sebahagian kerana saya tidak yakin untuk menguruskan pesakit yg sangat kritikal dan separuh lagi kerana saya tak sanggup bekerja dengan pakar saya yg menjaga CCU, ICU dan HDW. Beliau seorang yg sangat strict dan katanya tidak mesra. Saya tidak pernah lagi bekerja secara terus dengan beliau, kerana sebelum ini menjaga wad biasa saja.

Ketika masih bercuti itu, saya cuba menjadikan berita itu suatu yg positif. Saya memujuk diri supaya redha dengan ketentuan Allah swt sehebat mana pun saya mengelak, jika itulah kehendak Allah swt, maka itulah yg akan terjadi. Saya memujuk diri bahawa insyaAllah akan datang hikmahnya suatu hari nanti. Redhalah dengan ujian ini.

Akhirnya, saya berjaya mempositifkan minda saya. Habis bercuti, saya kembali ke sini dengan tenang untuk pertama kalinya bertugas di CCU, ICU dan HDW. Hari pertama berlalu dengan baik. Walau pun saya tidak tahu kes, rupanya pakar saya itu juga tidak tahu kes. Jadi, kami sama-sama duduk membaca fail kes. Suatu yg tidak saya jangkakan akan berlaku. Hehe.

Hari kedua juga berlalu dengan baik. Memandangkan kami sama-sama tahu kes, morning round kami selesai dalam masa 1jam setengah sahaja. Alhamdulillah saya sudah terbiasa dengan kehidupan saya yg baru sekarang ni. Saya tidak lagi kekok untuk bekerja di dalam CCU, ICU mahu pun HDW. Malah saya tidak pun terasa terbeban dengan tugasan harian saya menjaga pesakit yg sangat kritikal itu.

Akhirnya, saya sedar bahawa sekiranya kita memudahkan apa yg selalu kita fikir payah, maka ia akan menjadi mudah. Jika kita redha dengan kehendak Allah swt, kita akan dibantu oleh Allah swt untuk keluar dari masalah itu. Sentiasalah bersyukur dan redha. InsyaAllah suatu hari nanti kita akan nampak di mana hikmahnya ketentuan Allah swt itu. Baik buruk sesuatu perkara sudah Allah swt ketahui. Dan hanya Allah swt sahaja yg Maha Mengetahui apa yg terbaik untuk kita.

Alhamdulillah...



Bookmark and Share

1 comments:

Samudera Qaseh said...

Tahniah kerana berjaya memotivasikan diri dan membina semangat untuk diri sendiri. Semoga Dr terus berjaya di dalam hidup dan kehidupan dilingkungan rahmat dari NYA...

Post a Comment