Related Posts with Thumbnails
RSS
email

Salam Isra' Mi'raj


27 Rejab Tahun 11 Kenabian adalah satu tarikh yg menjadi sebut-sebutan umat Islam. Peristiwa ajaib tapi benar yg berlaku membuka sebuah lembaran baru dalam sirah perjuangan Baginda Nabi. Rasanya insyaAllah yg membaca blog ini faham maksud saya. 27 Rejab = Isra' Mi'raj.

Kalau nak diulang semula pengkisahan Isra' Mi'raj atau nak disebut-sebut semula ayat pertama surah al-Isra' itu rasanya semenjak 1 Rejab sudah mula ada kuliah-kuliah agama yg menyebutnya. Malah pada hari ini majoriti masjid di negeri Pahang ini khususnya malah mungkin juga di Malaysia ini menyampaikan khutbah berkaitan peristiwa Isra' Mi'raj.

Entri ini saya tulis untuk mengingatkan mereka yg terlupa atau pun tak tahu bahawa 27 Rejab adalah tarikh peristiwa Isra' Mi'raj. Jangan ingat ia tarikh pernikahan Datuk Siti Nurhaliza sahaja.


Inilah ibadah yg paling istimewa di dalam Islam.. jika ibadah lain persyariatannya diturunkan dari Allah swt kepada Nabi Muhammad, tetapi ibadah solat ini memerlukan Nabi Muhammad naik menghadap Allah swt untuk menerima persyariatannya.. lambang dan simbolik jelas kepentingan solat dalam hidup seorang muslim..



Bookmark and Share

0 comments:

Post a Comment